onsdag 4 maj 2011





Har inte glömt denna blogg bara inte riktigt vetat vad jag ska säga på ett tag. Men tar chansen nu, där det är massa regn ute och jag ändå är ledig på dagen :)

Jag har tänkte lite på förändrade tankar eller attityder, som jag fått efter jag flyttat hit de tre månader jag nu bott här(?!) tiden går fort. Man har vant sig nu med att vara ganska vaksam på vart man går, det sker väldigt väldigt mycket skjutningar här, fem förra helgen i olika delar av New Haven. Det känns väldigt bisarrt, och har inte riktigt något motiv bakom förutom tyvärr att det är svarta som skjuter svarta. Mordet på den unga mannen Dubey, blev uppmärksammat inte bara för att han var ung, snäll och väldigt omtyckt såklart men även för att han faktiskt var vit. Så vad tänker jag?, det finns vissa gator som jag undviker helt och hållet. Ett exempel, ville skriva upp mig för att vara med i Citizen police academy och fick höra att jag var tvungen att hoppa av bussen på korsningen mellan Dixswell och Bassetstreet, tjena! Bassetstreet är gatan där Dubey sköts till döds men även så är det i de området där mest folk rånas, och mördas. TJUP!

Jag vänjer mig med att ibland inte alltid röra mig där jag inte får, men det är inte så att jag går runt och undviker allt, eller direkt om jag svart person att man springer bort. Det gäller bara att tänka på vilka gator man går på och ibland helt ärligt inte se ut som en preppy yale student så hjälper det att inte blir rånad, fördomsfull? kanske men det stämmer oftast.

Annars trivs jag, faktiskt ;) Jag ska nog träna på en mera central plats i stan, bussen är inget problem men den går lite efter eget schema, som gör att jag inte alltid orkar att träna i ungefär 50min, sen vänta på en buss mellan 10-50min ute i ett bostadsområde. Jobbet rullar på, har många regulars alltså min arbets plats är lite speciell det är ett litet kafe som är nog ganska känt för att vara lite annorlunda men med väldigt trevlig personal som har koll på dina favorit drycker ;) klart det kommer in dryga människor till och från, men skitsamma känner jag livet rullar på.

Det är en väldigt fin stad faktiskt, jag kan hoppa på en buss till en strand, eller ta en annan till ett stort köpcentrum. Eller om jag vill kan jag gå på bio på lördagar som visar gamla filmer, eller gå och äta Sushi på en av USAs mest kända resturanger som inte är så dyr. Känner jag för att snacka med någon går jag förbi mitt lilla jobb, eller snackar med grannarna eller faktiskt med någon på gatan se där sverige man kan prata med folk utan att det är jobbigt.. haha.. den delen saknar jag inte, men men..

Skitsamma, portland förresten, vilken underbar stad :) och oregon är underbart! Men jävlar ändå, man får se vart livet tar mig.

Just nu, förresten åker min pappa hem till sverige, jag kommer ha ett helt hus för mig själv i tre månader wierd.. men nice :) Kom och hälsa på om ni vill ;)

p.s bilden visar min arbetsplats från utesidan..

1 kommentar:

  1. Hej

    Hittade hit via Davids reseblogg som jag följer noga nu när dom just åkt iväg på ännu en USA-tro (jag är Davids pappa)
    Du verkar ha en spännande äventyrsresa Verkar lite otäckt med skjutningarna men Du vet säkert hur du ska undvika dom farligaste platserna

    SvaraRadera

Hej!
Ni som vill lägga ner tid på att göra anonyma gäst inlägg och tycker ni är roliga kan spendera er tid med att göra annat, era kommentarer publiceras ej, raderas direkt och är inga åsikter jag grubblar på.